Dag 1 Marokko, Marrakesh

2 december 2017 - Marrakesh, Marokko

Zaterdag 2 december 2-12- 2017

Bij nacht en ontij zijn we opgestaan om de vroege vlucht van 06.15 naar Marrakech te halen. Het is vreselijk mistig en we zijn blij dat we zonder problemen en vertragingen vertrekken vanaf Schiphol. Dat wil zeggen, de mist speelt ons niet zozeer parten maar de temperatuur van -1 graad wél. We worden op een speciaal platform eerst ruim 10 minuten lang gede-iced door futuristische apparaten die tot dicht bij onze vliegtuigraampjes hun werkzaamheden verrichten. Een spectaculair gezicht. We hebben geluk, reisgenote Géke en ik, de vlucht is niet vol en we kunnen de middenstoel tussen ons in vrij laten zodat we lekker veel ruimte voor onze spullen hebben. s' Avonds horen we trouwens dat we écht geluk hebben gehad: heel veel vluchten zijn later op de dag geannuleerd vanwege die mist!
De rijen voor de immigratiebalies zijn lang, het duurt wel even voordat we een stempel in ons paspoort krijgen en eindelijk onze bagage kunnen halen die al keurig netjes op de band draait.
Aangezien het een georganiseerde rondreis is dit keer, hebben we in het hotel meteen te maken met de aankomstmeeting waarbij alles uitgelegd wordt over het schema van de reis en de excursies. Het wordt een volle week dus vanmiddag nog maar even rustig aan. Op een terras nemen we eerst een heerlijke cappucino en genieten van het warme decemberzonnerje. Wat een verschil met het donkere, koude en vochtige Nederland!

De mensen zijn allemaal bijzonder vriendelijk en voorkomend en ik geniet natuurlijk van het Frans wat hier overal door iedereen gesproken wordt en niet alleen door de vele Franse toeristen die hier rondlopen. De (koloniale) Franse aanwezigheid is hier vele malen duidelijker voelbaar dan in Indochina waar ik 11 maanden geleden was.
We kiezen voor de Jardin Majorelle, een prachtige botanische tuin die in 1923 door de Fransman Jaques Majorelle ( zoon van Louis Majorelle uit Nancy en een van de grondleggers van de Franse Art Nouveau) is aangelegd.
Bijzonder is de speciale kleur blauw die ‘Majorelle’ blauw genoemd wordt. Alles is in die kleur geschilderd, het lijkt nog het meest op kobalt-of koningsblauw. Erg mooi in het Noord-Afrikaanse licht.
De tuinen werden in 1947 opengesteld voor het publiek maar raakten na zijn dood in 1962 in verval.Totdat de grote modeontwerper Yves Saint Laurent in 1980 de tuinen overnam en geheel restaureerde. Hij raakte daar zó geïnspireerd en voelde zich zodanig thuis in die tuinen dat na zijn dood zijn as daar is verstrooid. Er staat een mooi gedenkteken in de tuin ter nagedachtenis aan deze couturier.
We nemen ook nog een kijkje in het Berbermuseum waar we kennis maken met de cultuur van deze oudste bevolkingsgroep van Noord-Afrika. Kleding, sieraden en gebruiksvoorwerpen staan prachtig uitgestald. We mogen jammer genoeg geen foto’s binnen maken, dat zullen we van de week nog wel vaker horen.

1. Géke:
    5 december 2017
    Leuk verslag en wat een mooie foto;s, het moet daar tocht heel mooi zijn.
    Geniet lekker met elkaar