Dag 3 Marrakesh/ Hoge Atlas

4 december 2017 - Marrakesh, Marokko

Dag 3, Hoge Atlas. Maandag 4 december

Bij het ontbijt horen we van iedereen dat ze weer koud hebben moeten douchen. Géke en ik durven bijna niets meer te zeggen, we vermoeden dat we de enigen zijn met een warme kamer en heet water. Waar we dat aan te danken hebben? Bij aankomst zaterdag bleken ze voor ons niet de 2 kamers voor alleengebruik  te hebben die we geboekt hadden. Vervolgens hebben ze ons de beste kamers van het hotel gegeven, althans dat hebben ze ons gezegd. Of het inderdaad de beste kamers zijn kunnen we zo niet beoordelen maar bij ons komt er in elk geval warm water uit de kraan en daar zijn we heel blij mee want de ochtenden en avonden zijn erg koud hier.

Met 3 Toyotajeeps vertrekken we om 09.00 naar de Ourikavallei, aan de voet van de hoge Atlas. We nemen al snel ‘dirtroads’, ja, waar heb je anders zo’n 4x4voor. De route is prachtig, de natuur doet me denken aan delen van Murcia waar de aarde ook zoveel verschillende kleuren kan hebben en waar de bergen grillige, door erosie ontstane vormen hebben. We zien onderweg kleine gehuchtjes waar Berbers leven in huizen die van aangestampte aarde zijn gebouwd, opgevuld met oleandertakken en boomstammen. Overal waar we stoppen staan er meteen verkopers klaar die ons hun armbanden, kettingen en ammonieten willen aansmeren.

Wat ons opvalt is dat in deze omgeving  de tijd toch niet helemaal stil is blijven staan want we komen erachter dat we ondanks het Middeleeuwse uiterlijk van de dorpjes, vol bereik met onze telefoons hebben en we zien regelmatig GSM masten staan.
Onderweg stoppen we regelmatig om foto’s te maken, koffie te drinken of heerlijk te lunchen met de besneeuwde toppen van de hoge Atlas op de achtergrond. In de zon genieten we alweer van een heerlijke tajineschotel en we zijn het er unaniem over eens dat de reis nu al helemaal geslaagd is, zóveel hebben we al gezien en alles is even mooi!

1. Rob en Elly:
    5 december 2017
    Jullie verdienen het gewoon om warm water te hebben en een warme kamer. Jullie genieten volop. Veel plezier nog.