dag 5 Casablanca-Fes

6 december 2017 - Fes, Fez, Marokko

Dag 5 woensdag 6 december. Casablanca - Rabat - Meknes en Fes (300 km)

We verlaten de moderne stad om de 3 andere koningssteden in 2 dagen te gaan ontdekken. 300 km te gaan vandaag, over de snelweg die hier verrassend goed onderhouden is. Maar het is dan ook een ‘péage’, compleet met moderne ‘aire de repos’. Alsof we in Frankrijk zijn, ware het niet dat het beeld buiten natuurlijk compleet anders is. Vandaag rijden we langs grote kurkbossen, de kurk wordt hier o.a. gebruikt voor kurken op wijnflessen. In Marokko wordt steeds meer wijn verbouwd, zowel rode, witte als rosé en zelfs de Pinot Gris.
Op 1 hotel na hebben we tot nu toe steeds lokale wijn kunnen drinken, hij is best wel lekker.
In Rabat bezoeken we eerst het koninklijk paleis, dat wil zeggen dat we een stuk over het terrein lopen om bij de mooie toegangspoort foto’s te maken van de garde die de wacht houdt. Het is de enige plek (samen met het mausoleum) waar we foto’s van geüniformeerde bewakers mogen maken.

We zien ook de onvoltooide moskee en het ernaast liggende mausoleum van koning Mohammed V. Gebouwd einde 12e eeuw tijdens de Almohadendynastie had deze moskee en minaret (de Hassantoren) de grootste van de gehele Maghreb moeten worden. Echter, de kalief overleed en was er vervolgens geen geld meer om hem te voltooien.
De toren had toen nog maar een hoogte van 44 meter bereikt, ongeveer de helft van de oorspronkelijke bedoeling. Ook de moskee werd niet verder afgebouwd: er waren alleen een paar muren en ongeveer 200 zuilen gebouwd.
Het mausoleum is ontworpen door een Vietnamees en is een van de belangrijkste monumenten van Rabat. Mohammed V wordt als de stichter van het onafhankelijke Marokko gezien en als de vader van deze jonge natie beschouwd.

Vandaag is het flink doorwerken, we moeten verder naar de volgende koningsstadstad, Meknes. Het duurt allemaal wat langer dan voorzien door het drukke verkeer en komen pas na 3 uur aan in de oude binnenstad waar we de lunch dan nog moeten gebruiken. Door een mooie poort en smalle steegjes lopen we naar het restaurant dat is gevestigd in een oud paleis en rijkelijk in Marokkaanse stijl gedecoreerd. Dit was zéker de moeite van het wachten waard, niet in de laatste plaats door de overheerlijke Tajineschotel die ons weer geserveerd wordt.
We zien nog de prachtige poort Bab el-Mansour, die volgens het verhaal gebouwd zou zijn door een christen die zich bekeerde tot de islam; het is een van de beroemdste poorten van Noord-Afrika. We schieten snel wat foto’s waardoor we ons een beetje als een groep Japanners voelen maar ja, wat wil je als je al deze steden in een paar dagen wil doen.

De poort domineert het grote plein van Meknes, Place el-Hédine, wat ons sterk aan het grote plein van Marrakech doet denken. Het is er supergezellig met ook hier weer allerlei kraampjes en jonge mannen die hun acrobatische kunsten vertonen. In het prachtige late zonlicht is het werkelijk een pláátje, deze plek. Ook Meknes staat ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van Unesco, evenals natuurlijk de andere koningssteden. Helemaal terecht vinden wij, en vooral Meknes dat nog voelbaar zijn authentieke karakter heeft behouden. Hier zouden we nog wel een dag langer willen blijven om te slenteren in de nauwe straatjes of langs alle kraampjes waar we de leukste dingen uitgestald zien liggen.
En natuurlijk om elke poort (want de stad heeft er vele) te bekijken want wat blijft deze bouwkunst prachtig!

Het is al donker wanneer we in ons hotel in Fes aankomen en morgen moeten we vroeg op om met een gids het labyrint van deze stad te ontdekken dus na een snelle avondmaaltijd mét een glaasje Marokkaanse wijn is het al bedtijd. Weer vol van indrukken en een hele dag reizen zijn we aan een goede nachtrust toe!