Fiesta!

4 september 2019

Elk jaar maken wij ergens wel een feest ter ere van de christelijke herovering van het Iberisch schiereiland op de Moren, de Reconquista, mee. In het Spaans: fiesta de los Moros y Cristianos.  Langs de Costa Blanca en haar achterland wordt dit in veel dorpen gevierd. Altijd gekoppeld aan een heilige, dat is voor elk dorp een andere. Zo is in Rojales bijvoorbeeld Sint Petrus gekoppeld aan dit feest, in Orihuela heten de 2 patroonheiligen Justa en Rufina en in Santa Pola waar wij gisteren waren is het Onze lieve Vrouwe van Loreto.

De feesten verlopen overigens overal hetzelfde. Optochten, processies, bloemenofferandes en natuurlijk heel veel vuurwerk en tot diep in de nacht in de eigen groepstenten dansen en feesten. Vaak begint het met een nagespeeld gevecht met geweldige hoeveelheden geweer-en kanonsschoten waarbij het ( nagebouwde) fort of kasteel door de Christenen wordt veroverd.

Wij komen altijd voor de grote optocht, de ‘desfile’ van alle comparsa’s, dat zijn de verschillende groepen die meedoen. De laatste jaren merken wij dat de Moren in veel plaatsen meer leden hebben dan de Christenen, dat komt omdat ze de kostuums veel aantrekkelijker vinden, zo vertelt een lokale inwoonster van ons dorp. Dat klopt zeker, hun kleding is over het algemeen in één woord spectaculair te noemen, heel exotisch met prachtig geborduurde gewaden en accessoires zoals grootse maskers en hoofddeksels. Daarbij steken de pakken van bv. de Piraten of Smokkelaars zeer sober af.

Bij de Moren tref je onder andere de volgende comparsa’s aan: Bereberes, Almohades, Touaregs, Bedouinos etc. Alles vergezeld door livemuziek van fanfarebands die uit de hele regio komen. Ze zijn er hier een groot deel van het jaar druk mee, zo vinden al in febrari de feesten in Bocairent plaats, eind april in Alcoy en tot oktober ( Benidorm) is er in elk dorp wel ergens een  feest. De muziek die gespeeld wordt is speciaal gecomponeerd voor deze feesten en is inmiddels ook al uitgeroepen tot  cultureel erfgoed.

Hierbij is een grote rol weggelegd voor de pauken die dikwijls een solopartij hebben en getrokken worden door een lid van de comparsa of band. Ze zwepen de hele boel goed op en geven het ritme aan waarop de stoet zich moet bewegen.

Deze tijd van het jaar koelt het inmiddels al wat af, wanneer de feesten midden in de zomer plaatsvinden lijkt het ons voor de deelnemers een heuse opgave om met die loodzware kostuums anderhalf tot 2 uur te moeten paraderen. En denk ook aan al die schmink, vaak is die behoorlijk uitgelopen vanwege het transpireren. Maar ondanks dat alles spat het plezier er van af. Overal zien ze wel een bekende zitten aan wie ze een stralende lach schenken. En natuurlijk wordt er hevig geroepen, gezwaaid en geklapt als er weer een mooie groep voorbij komt. Het is een heerlijk feest waar je echt ingezogen wordt wanneer je tussen zoveel uitbundige Spanjaarden zit.

Wij krijgen er nooit genoeg van, volgend jaar weer!

1. Rob en Elly:
    5 september 2019
    Altijd weer bijzonder om mee te maken