Dag 9 Manzanares - Costa Blanca

24 september 2021 - Alicante, Spanje

Afscheid van land van Don Quijote.

Don Quijote y Sancho Panza

De laatste paar honderd kilometer te rijden vandaag voordat we thuis zijn in ons Spaanse huisje. Dit gebied kennen we van eerdere bezoeken, het blijft een leuke omgeving om doorheen te rijden. In het land van Don Quichot kom je hem ook werkelijk overal tegen samen met zijn compagnon Sancho Panza, de 2 zijn overal afgebeeld . Dat wil zeggen, in de plaatsjes die officieel langs de route van ‘Don Quixote’ liggen, zoals genoemd in het boek van Cervantes. Ook restaurantjes en bars gebruiken dikwijls de naam en afbeelding om gasten te trekken.

Don Quijote op het terras.
In Argamasilla de Alba lopen we even het toeristenbureau binnen om iets te vragen. Voordat we het weten krijgen we stapels folders in onze handen gedrukt en allerlei suggesties voor toeristische bezienswaardigheden. Wanneer de aardige dame doorheeft dat we hier al veel gezien hebben, haalt ze 2 oorkondes tevoorschijn waarop ze met prachtig handschrift onze namen schrijft. We hebben een heus ‘Don Quijote’ certificaat gekregen, af te stempelen bij elk plaatsje langs de route wat erop vermeld staat. Onze nieuwe titels klinken goed, Caballero y Dulcinea de la Mancha.

We krijgen een echt diploma!
Ook vandaag vermijden we weer de snelwegen en dat betekent deze tijd van het jaar dat je regelmatig achter een trekker met druiven terechtkomt. We rijden weer uren langs wijnvelden, la Mancha is volgens de lijstjes het 2e grote wijngebied ter wereld, na de Languedoc-Roussillon.

En zo rijden we naar huis, van het ene wijngebied naar het andere waarbij ook de Jumillawijnen (Murcia) volop geplukt worden. Pas dicht bij de kust maken de wijngaarden plaats voor de citrus en dan weten we dat we er weer bijna zijn.
De sinaasappels en mandarijnen moeten nog even wachten voordat ze hun mooie oranje kleur hebben en geoogst gaan worden. Wie weet zijn wij er dan ook weer bij!

Sinaasappels moeten alleen nog oranje kleuren.