Dag 4 Marrakesh- Casablanca

5 december 2017 - Casablanca, Marokko

Dag 4, dinsdag 5 december, Casablanca.

Vandaag gaan we richting Casablanca wat zo’n 250 km van Marrakech vandaan ligt. Na de prachtig groene Oerikavallei van gisteren kan het contrast niet groter zijn. Uren lang rijden we door een dor, droog gebied, we zijn in de woestijn terecht gekomen. Hier en daar zien we wat schaapskuddes of (platte) cactusplantages. De cactussen worden tegenwoordig verbouwd voor o.a. de vruchten. Die zijn nu rijp, we hebben ze in Marrakesh al verschillende keren in de stalletjes zien liggen, evenals hun grote sinaasappels.
Maar wat tegenwoordig véél meer oplevert is de cactusvijgolie, die nog veel beter tegen rimpels zou werken dan arganolie en daarmee de duurste cosmetische olie op dit moment is.
Het land wordt voor een heel groot deel bewerkt met ezeltjes, pas dichter bij Casablanca zien wij landbouwmachines verschijnen.
De eerste aanblik van Casablanca is hypermodern. Aanvankelijk bewoond door Berbers, werd de stad in de 11e eeuw door de Almoraviden veroverd, vervolgens door Portugezen die het Casa Branca (witte huis) noemden. Tijdens het Franse protectoraat groeide Casablanca uit tot het economische centrum van Marokko, en tegenwoordig is het de grootste stad van het land met ruim 5 miljoen inwoners, agglomeraties meegerekend. Inmiddels dus een dynamisch handelscentrum waar de internationale (mode)ketens afgewisseld worden met dure merknamen. De huidige stad is door de Fransen ontwikkeld naar het voorbeeld van de stad Marseille en dat is inderdaad wel te zien, met name de wijk rondom de Corniche.
Natuurlijk is ons hoofddoel de grote moskee ofwel de Grande Mosquée Hassan 2. Hij doet zijn naam eer aan: het is de 3e grootste moskee van de wereld, na die van Mekka en Medina en met een minaret van bijna 200 meter hoog tevens het hoogste sacrale bouwwerk ter wereld. De marmeren vloer van de gebedshal biedt plaats aan 25.000 gelovigen, buiten op het plein kunnen er nog ruim 80.000 plaats nemen.
De gids heeft ons al meegedeeld dat we vandaag niet meer naar binnen kunnen om hem te bezichtigen tijdens een rondleiding. Dat laatste is verplicht, je kan niet zomaar naar binnen lopen. Er zijn slechts 3 momenten op de dag dat het kan, daarna arriveren de gelovigen voor het middaggebed.
De laatste mogelijkheid voor een binnenbezoek is dus om 14.00 uur maar dat halen we niet, wat wel jammer is want het is de enige moskee in Marokko waar je als niet-moslim naar binnen mag.
Dan blijven we maar buiten, we lopen rondom de moskee die op een enorm groot terrein ligt en we bewonderen de prachtig gekleurde mozaïeken die bij de fonteinen zijn aangebracht.
We hebben geluk: aan de zijkant staat een grote deur open en een vriendelijke bewaker met een rode fez op staat toe dat we op de drempel foto’s van de binnenkant maken.
We maken nog een stadsrondrit waarbij we langs het (nagebouwde) café Rick komen uit de beroemde film ‘Casablanca’ met Humphrey Bogart en Ingrid Bergman. Ook passeren we het huis waar de 7e bijeenkomst van de geallieerde leiders (de Conferentie van Casablanca) plaats vond in 1943; daarbij waren Churchill, Rossevelt en de Gaulle aanwezig. (Zie ook: http://m.marokko.nl/nieuws/45666/). Er staan een paar bewakers voor dus mogen we daar geen foto’s van maken: het fotograferen van geuniformeerde personen is hier in principe verboden.
Het overnachtingshotel is weer een verrassing. In traditioneel Marokkaanse stijl opgetrokken inclusief drukke tegelpatronen en beschilderingen. We treffen tot grote hilariteit op onze kamers een heus hemelbed aan. Wat zal iedereen fantastisch slapen vannacht, zeker na de overheerlijke vistajine die we vanavond weer voorgeschoteld krijgen.

En natuurlijk komen tot slot de pepernoten, chocolade en borstplaat op tafel die iedereen heeft meegenomen vanuit Nederland; het is immers 5 december!

1. Rob en Elly:
    7 december 2017