Aqaba

2 november 2023 - Liwa Qasabat al-Aqaba, Jordanië

Dag 8, 9 + 10 Dinsdag 31 oktober

Het is maar een klein stukje van Wadi Rum naar Aqaba waar we laatste 2 dagen in een resort zullen doorbrengen. De temperatuur gaat voelbaar omhoog en ook de vegetatie verandert als we naderbij komen, palmen en bougainville geven nu kleur aan het nog steeds kale landschap.
Het is koffietijd als we in de stad aankomen, we moeten vandaag de tijd maar benutten om het stadje te bekijken, pas vanaf 15.00 mogen we in onze hotelkamers. 4 groepsleden gaan snorkelen en de rest loopt met reisleider S. een korte wandeling door het oude centrum.
Interessant is het Aqaba fort of kasteel, ooit als versterkte karavanserai gebouwd op de pelgrimsroute naar Mekka of Medina.
In 1916 vond hier de Arabische opstand plaats waaraan de Brit Lawrence of Arabia deelnam aan de strijd tegen de Ottomanen. Een grote vlaggenmast herinnert hieraan, hij is zelfs nog 2 meter hoger dan die in Amman.

IMG_5329

Uiteindelijk arriveren we pas tegen 17.00 in het resort, we voelen ons een beetje landerig na zo’n dag vol rondhangen en lummelen.
Met z’n vieren dineren we ‘s avonds knus aan de jachthaven, alles behoort nog tot het resort.

Woensdag 1 november

Na een uitgebreid en rustig ontbijt zoekt iedereen een lekker plekje in de schaduw aan het hotelstrand op. Onze laatste vakantiedag, lekker luieren na zo’n intensieve week, de temperatuur is nog heerlijk.
De ‘verloren’ dag van gisteren zijn we weer bijna vergeten en met elkaar wisselen we onze reiservaring door Jordanië uit. Het is absoluut een prachtig land om te ontdekken met indrukwekkende natuur en een vriendelijke bevolking. Met natuurlijk als hoogtepunt het onwaarschijnlijk mooie Petra dat voor ons persoonlijk bovenaan het lijstje van bijzondere monumentensteden staat!

IMG_5360

Donderdag 2 november

Vandaag rijden we terug naar Amman. Aan het zwembad genieten we nog even van de laatste zonnewarmte, we laten onze benen bungelen in het water.
Het wordt weer spannend, in Nederland woedt de eerste najaarsstorm, Ciarán, en alle vluchten schijnen aan het begin van de middag geschrapt te worden. Vooralsnog ziet het er voor ons normaal uit, we vertrekken tegen 12.30 vanuit het hotel.
Het vliegveld van Amman ligt ruim 300 km. ten noorden van Aqaba, het is de bedoeling dat we tegen 18.30 daar zullen aankomen, onderweg zal er nog geluncht worden.
In de bus trekt het landschap voor de laatste keer langs. Kale bergen..... leegte.....schaapherders en geitenhoeders......scharrige kamelen. Een gevoel van desolaatheid bekruipt me, het was een mooie week maar deze woestijn heeft mijn hart niet kunnen raken. Als toegift krijgen we nog een prachtige zonsondergang, wat een mooi afscheid!
Het absolute hoogtepunt deze week was Petra, dat heeft al onze verwachtingen overtroffen. We hebben er van genoten Jordanië, wij zeggen : Shukran!