Dag 7 Pinhão naar Plasencia

23 september 2021 - Plasencia, Spanje

Woensdag 22 sep.

Versterkte steden.

Bij vertrek van ons appartement ontmoeten we eindelijk de beheerder met wie we tot nog toe alleen per whats-app contact hebben gehad. Toen we eergisteren aankwamen zat de sleutel in de deur en is de betaling via de zwager in zijn café gegaan. Het is een familiebedrijfje, legt Pedro uit, een bijzonder aardige jonge man trouwens. Met zijn allen hebben ze wat appartementen in de verhuur, ze hebben ze zelf opgeknapt en doen voor hun gasten ook de dagelijkse schoonmaak, de was en ontbijtjes die netjes in een picknickmand voor de deur geplaatst worden.
We verlaten Pinhão naar het zuiden, weer dwars door de bergen. Het is wat bewolkt vandaag en op deze hoogte loopt de temperatuur ook niet meer zo hoog op, 16 graden staat er op de teller, dat is fris.
In de hoge Beiras ( een streek, genoemd naar een vroegere provincie) komen we het plaatstje Trancoso tegen en we besluiten daar even de benen te strekken en een frisse neus te halen. Het blijkt een alleraardigst stadje te zijn met een prachtig historisch centrum, in de Middeleeuwen was het door zijn strategische ligging een van de belangrijkste plaatsen van Portugal. De stadspoort en het kasteel herinneren nog aan dit rijke verleden. Er heeft hier in 1385 zelfs een belangrijke veldslag plaatsgevonden tussen het koninkrijk Portugal en dat van Castilië waarbij Portugal als overwinnaar uit de bus kwam.

Gezellig straatje in Trancoso
De eerste stad die we, eenmaal terug in Spanje, weer tegenkomen is Ciudad Rodrigo. De naam spreekt zeer tot onze verbeelding dus ook hier gaan we even een kijkje nemen. Deze plaats staat op de lijst van mooiste dorpen van Spanje, ‘pueblos más bonitos de España’ en die zijn altijd een bezoekje waard. Reeds bewoond door Kelten en Romeinen werd in de 12e eeuw de stad opnieuw ingericht door graaf Rodrigo González aan wie de stad haar huidige naam dankt.
De versterkte stad ( stadsmuur is nog 2 km lang) staat vol met prachtig gerestaureerde oude gebouwen, kerken en paleizen. We lopen een snel rondje en besluiten hier een keer terug te komen voor een uitgebreider bezoek.

Op de hoek van Plaza Mayor
Vannacht slapen we in Plasencia, Extremadura, en ook naar deze stad zullen we een keer teruggaan, al was het alleen al om de immens grote kathedraal (eigenlijk zijn het er 2 in 1, een oude en een nieuwe !) van binnen te kunnen zien. Alles gaat net dicht als wij aankomen dus het enige wat erop zit is op de gezellige Plaza Mayor plaats te nemen tussen de lokale bevolking en een heerlijk wijntje te nemen. Een vino de la Tierra!

Kathedraal