Camino Francés, Pamplona

20 mei 2023 - Pamplona, Spanje

Dag 9, Zaterdag 20 mei.

Vanaf gisterenavond heeft het de hele verdere avond en nacht geregend maar als we opstaan is het gelukkig eindelijk droog. Dat is wel fijn als je gaat verkassen met je kampeermiddel.
In de bergen hangen de wolken heel laag, het ziet er allemaal zeer verstild en geheimzinnig uit. Het contrast is dan ook groot als we uit de 8,5 km. lange grenstunnel van Somport komen. We zijn dan op Spaans grondgebied en hier is het dus totaal ander weer. Blauwe luchten en felle zon, dat is toch heerlijk wanneer je kamperend rondtrekt.
Deze weg is overigens goed te doen voor auto-en caravancombinatie, eigenlijk nergens een heel steile helling gehad. Wél is de weg vanaf Jaca minder goed, de autoweg houdt hier en daar op en dan moet je verder op de rijksweg die vol hobbels en kuilen zit.
Net buiten Pamplona installeren we ons op de camping, voor het eerst zien we hier veel Nederlanders, gelukkig krijgen we een plek op ruime afstand van deze groep.
Natuurlijk gaan we even de stad in, het is nog vroeg dus we kunnen nog mooi een bezoek aan de kathedraal van Santa Maria brengen. Wat een overdaad aan (blad)goud, zilver en kunstwerken en wat een verschil met de prachtige, ingetogen kerkjes in Frankrijk. Evengoed bewonderen we een aantal fraai gebeeldhouwde portalen en natuurlijk de kloostergang.
Wanneer we uit de kerk lopen worden we overvallen door feestende groepen en dweilorkesten. Overal wordt iets gevierd en vooral in de straat Estafeta is het een aaneenrijging van tapasbarretjes. We hebben er trek van gekregen dus we duiken zelf ook maar zo’n tentje in. Dat is nou wat je noemt een warm welkom!

Dag 10, zondag 21 mei.

Een kleine 20 kilometer ten zuiden van Pamplona ligt Puente la Reina, de plaats waar de 4 grote Franse pelgrimsroute bij elkaar komen. Vanaf hier is het 1 route naar Santiago, de Camino francés ( Strata Francorum).
Alles draait in dit dorpje dus om de Camino, er zijn verschillende ‘albergues’ (herbergen) en winkeltjes waar de pelgrim wat inkopen kan doen. We zien er vandaag heel wat lopen, er zijn er die nog monter en vrolijk binnen komen maar we zien er toch ook echt een aantal strompelend de laatste meters afleggen.
Wanneer we bij de beroemde brug met de 6 bogen worden aangesproken herkennen we de Nederlandse fietser uit Oloron. Hij is blij ons te zien en we maken even een praatje. Hij komt uit Zuid-Limburg en per dag legt hij ong. 80 km. af, de kans dat we hem elders gaan tegenkomen is dus groot. We spreken af dat als we elkaar weer zien, we met z’n 3’en koffie gaan drinken.
De brug is trouwens prachtig, het plaatsje heeft haar naam aan deze brug over de rivier de Arga    te danken. De brug werd overigens gebouwd in opdracht van de koning opdat pelgrims makkelijk de rivier konden oversteken.
Het dorpje heeft 1 hoofdstraat, de Calle Mayor en daar staan 2 prachtige kerkjes die je als pelgrim uiteraard moet bezoeken. Het valt op hoeveel toeristen in de kerken daar toch iets schijnen te vinden, zijn ze op zoek naar verdieping, mystiek of spiritualiteit? Ze nemen de tijd, en hebben de rust om in de kerkbanken te gaan zitten en alles goed op zich te laten inwerken. Net zoals wij dat ook doen.