Dag 2 Consuegra-Ávila 17 september 2021

17 september 2021 - Ávila, Spanje

Het is een prachtige rit vanaf Consuegra waarbij we ook nu weer zoveel mogelijk de snelwegen vermijden. Bij Toledo besluiten we om even van de route af te wijken en de kleine rondweg om het oude centrum te nemen. Van daaraf heb je namelijk een prachtig zicht op deze indrukwekkende stad die we een paar jaar geleden uitgebreid hebben bezocht.
Ook hier is het erg rustig vergeleken met toen; het internationale toerisme is duidelijk nog niet op gang gekomen. Touringcars en grote reisgezelschappen ontbreken en er is overal volop ruimte om de auto bij een uitzichtpunt te parkeren waar volop gefotografeerd wordt door lokale bezoekers.

Toledo 3

Vanaf Toledo is het een bochtige weg die ons uiteindelijk naar het hooggelegen Ávila brengt. Het is zelfs de hoogstgelegen grote stad van Spanje, ligging is op 1132 meter!
We genieten van dit traject, het uitzicht in de bergen is prachtig en de dorpjes die we passeren hebben altijd wel een mooi kasteel staan.

In Ávila slapen we binnen de stadsmuren, de stad is geheel ommuurd en in totaal is dat 2,5 kilometer aan middeleeuwse stadswal (3 m. breed, 12m. hoog, 9 toegangspoorten en 88 halfronde torens). Ávila staat onder andere hiervoor al sinds 1985 op de Werelderfgoedlijst van Unesco. Verder zijn er in én buiten de ommuurde stad talloze kerken, oude paleizen en kloosters te bezichtigen, de stad wordt ook wel ‘de stad van stenen en heiligen’ genoemd!
Je kan gedeeltelijk over de stadsmuur lopen, er zijn verschillende punten waar je, na een kaartje gekocht te hebben, de steile muur kunt beklimmen en bewandelen. We kiezen voor de ingang naast de kathedraal die jammer genoeg net de korte wandeling blijkt te bevatten, we hadden  eigenlijk veel langer bovenop willen lopen.
We brengen een bezoek aan de 12e eeuwse Basiliek van de Heilige Vincent die als martelaar( samen met nog 2 vrouwelijke heiligen, Sabina en Cristeta) hier in een prachtige graftombe begraven ligt. De gekleurde reliëfs tonen het leven, martelingen en tenslotte de dood van deze heiligen uit de 4e eeuw.

Uiteraard bezichtigen we ook de Kathedraal die er deels van buiten als een strenge vesting uitziet en dat was het ooit ook: de kerk maakte daadwerkelijk deel uit van de stadswal. Met uitleg van een audioguide ( kan tegenwoordig zelfs ook al met eigen smartphone) verkennen we het interieur van deze prachtige kerk.
Natuurlijk staat Ávila ook bekend als de geboortestad van de Heilige Theresa, wij hebben al eerder haar sterfplaats en relieken bezocht, nu dan ook de stad waar zij geboren is.
Lees: https://nl.wikipedia.org/wiki/
Theresia_van_Ávila . We slenteren nog wat en proberen een lokale specialiteit uit, de geroosterde cochinillo, speenvarken, die ons zeer goed smaakt.

Intussen is het donker geworden en dat betekent dat de schijnwerpers, gericht op de stadsmuur, aangaan. Dit is een vermelding waard want de stadsmuur van Ávila schijnt het grootst verlichte monument ter wereld te zijn en met een bijna volle maan is het ook nu weer een bijzondere afsluiting van een mooie reisdag.

De gehele stadsmuur is prachtig verlicht.