Dag 2 Marrakech

3 december 2017 - Marrakesh, Marokko

Dag 2 Marrakech stadswandeling, zondag 3 december

Na een heerlijke nachtrust staan we op tijd op om te ontbijten voordat we de hele dag op pad gaan voor de stadstour. We zijn blij met het uurtje tijdsverschil (het is hier een uur vroeger!), dat betekende nog een extra uur slapen. Na de lange dag van gisteren waren we daar wel aan toe.
Het is nog koud, overdag is het heerlijk weer maar de ochtend en avond koelt het behoorlijk af en we zijn blij met onze winterse vesten en sjaals.
We maken kennis met gids Saïd die ook de rondreis met ons zal maken. Hij draagt een djellaba maar spreekt goed Nederlands en blijkt over een ruime dosis humor te beschikken.

Als eerste bezoeken we de tuinen van de Koutoubiamoskee, de grootste en bekendste moskee van Marrakech die met 69 meter hoogte overal te zien is en daarom goed als oriëntatiepunt dient.
De moskee is gebouwd tijdens de Berberse Almohadendynastie (12e eeuw). De minaret heeft model gestaan voor de o.a. Giraldatoren in Sevilla en díe diende vervolgens weer voor duizenden kerktorens door heel Spanje tot voorbeeld.
Jammer genoeg mogen we als niet-moslim niet naar binnen, alleen de moskee in Casablanca zullen we verder in de week ook van binnen bezoeken.
De tuinen eromheen zijn prachtig, er staan 3 traditioneel geklede waterverkopers bij de fonteinen. Voor een paar dirham mag je een foto van ze maken. Ze zien er dan ook prachtig uit met hun gekleurde kleding, koperen bellen en Mexicaans aandoende hoeden waaraan kwastjes zitten waarmee ze de vliegen uit hun gezicht kunnen verjagen.
Vervolgens brengen we een bezoek aan de koninklijke Saïdische graftombes, waar we direct de prachtige tegelplateaus met geometrische patronen herkennen die ook in het Alhambra overal te bewonderen zijn.
Ze dateren uit de tijd van sultan Ahmed al Mansur, laat 16e eeuw. Het is een prachtig complex van graftombes die rijk gedecoreerd zijn met mozaïeken, cederhout en Carraramarmer uit Italië. In het mausoleum liggen 4.476 leden van 60 generaties van de Saadi familie.
Via souks bezoeken we achtereenvolgens (alles te voet) de Mellah, ofwel de Joodse wijk die ooit een van de grootste joodse enclaves was maar nu nog maar een paar honderd Joden herbergt. Wél komen er jaarlijks nog heel veel Joden uit Israël terug om te zien waar hun voorouders gewoond hebben. Hun huizen zijn anders dan de traditionele huizen hier in de medina, deze huizen hebben namelijk allemaal een balkon aan de voorkant.

De Kasba, de souk, het zijn allemaal plekken om uren te kunnen ronddwalen door de nauwe steegjes waar iedereen probeert zijn waren te verkopen zoals sjaals, lederwaren, lampen en heerlijk geurende kruiden. Deze plek is weer verrukkelijk voor alle zintuigen, vooral de prachtig gekleurde kleding is een feest voor het oog.
Na een heerlijke lunch in restaurant waar we ons allemaal in een sprookje van 1001 nacht voelen bezoeken we ‘s middags het Bahiapaleis (betekent: de prachtige, de briljante), gebouwd voor de zoon van de grootvizier.
Ja! Hiervoor wilden we naar Marokko, om die prachtige tegelplateaus en door fijn stucwerk en cederhouten plafonds gedecoreerde zalen te kunnen bewonderen.
Het huis-paleis dateert overigens uit de 19e eeuw maar de zalen zijn op de traditionele manier bekleed, fantastisch!
Uiteraard belanden we tenslotte op het Djemaa el Fnaplein, het centrale punt waar laat op de middag alle kraampjes tevoorschijn komen. We zijn al een paar keer gewaarschuwd om er niet zomaar foto’s te maken omdat dan onmiddellijk elke slangenbezweerder, vuurvreter of welke straatartiest dan ook, geld van je komt eisen. We doen wat we al van meerderen hebben gehoord en gaan op een van de terrasjes boven iets drinken waarbij we uitzicht hebben over het héle plein. Op deze manier kunnen we ongestoord plaatjes schieten.

‘s Avonds bezoeken we Chez Ali, een immens groot complex waar tijdens je (Marokkaanse) diner (folklore)dansen worden getoond.We worden opgewacht door traditioneel geklede muzikanten en dansers die ons op muzikale wijze welkom heten.
De volle maan komt net tevoorschijn, later lezen we dat het vanavond een supermaan was. Prachtig! Het is net alsof we in een sprookje van 1001 nacht zijn gestapt, dat gevoel zullen we waarschijnlijk nog wel vaker krijgen deze week.
Op internet hebben we gemengde berichten over dit restaurant gelezen maar wíj hebben in elk geval een een tópavond waarbij we in de watten gelegd worden door het attente personeel en we smullen van de lamstajine die werkelijk botermals is.
Rond middernacht arriveren we weer bij het hotel. Het was een lange en en drukke dag en we zijn helemaal voldaan.