Op weg naar Extremadura en Portugal

9 september 2019 - Almagro, Spanje

Dag 1 Zondag 8 september 2019. Afstand naar Almagro: 400 km.

Het is vanaf huis zo’n 820 kilometer rijden naar Évora, de stad die we in de Portugese Alentejo gaan bezoeken. Je zou dat in principe in 1x kunnen rijden , ware het niet dat een groot deel van dat traject gewoon een N-weg is met maximumsnelheid van 90 km. Bovendien houden wij ervan om regelmatig uit te stappen en iets te bezichtigen; de reis zelf is voor ons een belangrijk onderdeel van de vakantie. We knippen het traject daarom in maar liefst 3 stukken, allereerst zullen we in Almagro, Castilië- la Mancha logeren.

Zo hebben we ruim de tijd om een stukje van de hoofdweg af te wijken zodat we kunnen genieten van de Lagunas de Ruidera, een prachtig natuurpark op de grens van de provincies Albacete en Ciudad Real. Het ligt op een hoogte van ruim 800 m. en strekt zich uit over 20 kilometer. Hier ontstaat onder andere de rivier de Guadiana, een belangrijke rivier in zuid-west Spanje. Het geheel bestaat uit 16 meren met ieder een eigen naam en die door hoogteverschil met elkaar zijn verbonden via watervallen. Ze hebben allemaal een zeer bijzondere kleur groen en vanmiddag staat er bijna geen wind zodat het water spiegelglad is. Het moet lang geleden ook de Spaanse schrijver Cervantes zijn opgevallen; in zijn meesterwerk Don Quichot noemt hij deze meren ‘De spiegels van la Mancha’. Onderweg komen we dan ook weer overal beelden en andere kunstwerken van Don Quichot en Sancho Panza tegen, de helden uit de klassieke Spaanse literatuur.
Er schijnen jaarlijks maar liefst een half miljoen (Spaanse) toeristen op af te komen maar vandaag is het gelukkig niet al te druk, er wordt gezwommen, gekanood en vooral uitgebreid gegeten want de zondagse lunch is natuurlijk heel belangrijk.
We zijn hier al een keer eerder geweest maar genieten weer net zoveel van de prachtige natuur als 3 en een half jaar geleden.

Datzelfde geldt voor het kleine stadje Almagro waar we onze intrek nemen in een prachtig klassiek hotel van waaruit we binnen een paar minuten naar het grote plein, de Plaza Mayor lopen. Een rechthoekig plein van zo’n 105 m. lang en 40 m. breed, omzoomd door galerijen met stenen pilaren en daarboven 2 verdiepingen houten huisjes, groengeverfd. Een van de meest bijzondere die wij gezien hebben!  Natuurlijk sluiten wij de avond hier af met een lokale specialiteit, de Flor manchega en een lekker drankje waarmee we proosten op weer een mooie reis over het Iberisch Schiereiland.

Plaza Mayor in de ochtendzon.

Dag 2 Maandag 9 sep. 2019. Traject Almagro-Mérida, 271 km.

Vandaag is Mérida onze bestemming, een stad die we 4 jaar geleden al eerder hebben bezocht om het Romeinse Theater en museum met de prachtige mozaïeken te bezichtigen. De afstand is niet al te groot en ook vandaag kiezen we er weer voor om niet de meest directe weg te nemen maar om daar juist van te wijken zodat we weer mooie dingen kunnen ontdekken. We starten 15 kilometer van Almagro vandaan met een korte stop bij een dode vulkaan die 10 miljoen jaar voor het laatst is uitgebarsten, de Cerro Gordo. De vulkaanheuvel ligt in een ontoegankelijk, dor en eenzaam gebied waardoor het lijkt alsof je ergens op de maan beland bent. Ze hebben voor bezoekers een prachtig pad aangelegd wat door het hart van de krater loopt met uitleg erbij wat natuurlijk erg interessant is. Wij rijden er alleen langs aangezien het park op maandag en dinsdag gesloten is maar krijgen wel een indruk van wat je daar te zien krijgt.

Onze rit voert ons de komende uren door eenzaam gebied; afwisselend zien we olijfgaarden, dorre velden met grote kuddes schapen die goed tegen de verzengende hitte van de zon schijnen te kunnen en armoedige boerderijen en dorpjes. Wanneer we bij de grote stuwmeren van de rivier de Guadiana komen is dat een weldaad voor het oog, al dat water in het verder gele en uitgedroogde landschap. De Guadiana is trouwens de 3e grootste rivier van Spanje (na Taag, Ebro en Douro) en mondt uit op de Spaans-Portugese grens in de Golf van Cádiz. Er is zelfs zoveel water in dit deel van Extremadura dat er rijst verbouwd kan worden, wij zijn verrast om eindeloze ‘sawa’s te zien liggen.

In Mérida nemen we onze intrek in een hotelletje aan de rand van het centrum, we hebben geluk, onze auto mag daar vandaag gratis staan omdat het een feestdag is. Nou ja, eigenlijk was dat gisteren ( 8 september, geboortedag van de Heilige Maagd) maar als die feestdag in het weekend valt krijg je hem alsnog die maandag direct erna want je hebt daar toch recht op! Moeten ze in Nederland ook maar invoeren.
Mérida is in 25 voor Christus gesticht door de Romeinse keizer Octavio Augustus en groeide uit tot een van de belangrijkste steden ( Emerita Augusta) van het Romeinse Rijk. De stad wordt ook nu nog het Rome van Spanje genoemd. Veel bouwwerken zijn nog bewaard gebleven waardoor de stad sinds 1993 op de Werelderfgoedlijst van Unesco prijkt. Zo is bijvoorbeeld de romeinse (voetgangers)brug met 760 meter de langste van alle nog  bestaande romeinse bruggen ter wereld.

Omdat het dus feest is loopt iedereen rustig te slenteren door de stad, alles is heel relaxt en wij doen daar heerlijk aan mee. We hoeven helemaal niets meer vandaag, alleen maar genieten van het heerlijke weer ( nog steeds 32 graden) en de fijne sfeer om ons heen.

Tempel van Diana