Chemin d’Arles

19 mei 2023 - Oloron-Sainte-Marie, Frankrijk

Dag 8 Oloron-Ste. Marie

We zijn aangekomen in onze laatste Franse stop op de pelgrimsroute. We hebben inmiddels van weg gewisseld, Oloron ligt aan de Chemin d’Arles, die dus vanuit Arles vertrekt.
Het doel hier van de pelgrim is de eeuwenoude kathedraal Sainte Marie, de bouw startte reeds in de 11e eeuw. Na enkele branden besloot men er een versterkte kerk van te maken, aan de buitenkant heeft de toren inderdaad veel weg van een fortificatie.
Er is hier zowaar een groep toeristen die een ellenlange uitleg van een lokale gids krijgen. Het kan niet iedereen continu boeien, ik betrap 2 heren uit het gezelschap op ongegeneerd gegaap.
Het stadje is fraai gelegen bij de samenvloeiing van 2 riviertjes, de Gave d’Aspe en de Gave d’Oléron. We genieten van het uitzicht vanaf de brug over het water en op de achtergrond de geweldige Pyreneeën. Er ligt sneeuw op, die is een dag of 4 geleden gevallen.
Een fietser stopt en spreekt ons aan, in het Nederlands. Hij is blij zijn moedertaal te kunnen spreken, hij is al een tijdje onderweg naar Santiago. Wij ook zeggen we, maar we doen het met de auto. Maar dat geeft toch niets, zegt de fietser, het gaat om de intentie waarmee je het doet. En dat is nou juist ook onze insteek!

De volgende etappe is de kloosterkerk van Sarrance waar de Heilige Maagd op een kiezelsteen in de rivier verschenen zou zijn. Nadat dit bevestigd was door verschillende mensen kwamen er bedevaartgangers naar dit plaatsje.
Vandaag lopen daar 2 pelgrims naar de ontvangstplaats die zich naast de kerk bevindt. 1 is duidelijk herkenbaar aan zijn jacobsschelp die achterop zijn rugzak vastzit.
In de kerk studeert een geestelijke een gezang in onder begeleiding van het orgel. Het geeft de plek een extra mystieke en spirituele sfeer.
Het komt allemaal behoorlijk binnen, we hebben genoeg gezien en gevoeld voor vandaag en gaan nog een stukje Pyreneeën verkennen.
Het is een lieflijk landschap met groene bergweiden vol schapen en koeien met rinkelende bellen om. Wat een heerlijke omgeving om helemaal tot rust te komen!

1. Rob en Elly:
    20 mei 2023
    Wat een bijzondere reis maken jullie toch en ook leuk om steeds andere mensen te ontmoeten die dezelfde reis maken.
    Kijk weer uit naar jullie volgende mooie plek
    😘😘