Via Turonensis

16 mei 2023 - Saintes, Frankrijk

Dag 5 Dinsdag 16 mei

Het is maar een klein eindje rijden terug naar het vasteland naar Saintes, gelegen in departement Charente Maritime. Daar pakken we de route op van St. Jacques de Compostelle, de Via Turonensis die vanuit Tours start.
Langs deze weg liggen vele Romaanse kerkjes, ooit gebouwd om de pelgrims te ontvangen die op weg waren naar Santiago de Compostella.

Vandaag bezoeken wij als eerste de kerk van Aulnay, wanneer wij even halt houden om alvast een foto te maken omdat het op dat punt zo mooi belicht wordt, worden we aangesproken door een Engelsman die ons vol enthousiasme aanspoort om de kerk te bezoeken. Nou, dat waren we ook zeker van plan hoor, maar eerst lopen we over het kerkhof met verweerde graven, sommigen daterend uit begin 19e eeuw.
De eerste aanblik op de kerk is adembenemend, zó hoort een pelgrimskerk uit de vroege Middeleeuwen eruit te zien. Puur en eenvoudig, de kerk wordt beschouwd als een van de mooiste Romaanse kerken van Frankrijk.

De volgende etappe is naar St. Jean d’Angély. De naam is geweldig en de legende erachter ook. In deze abdijkerk zou in 817 het hoofd van Johannes de Doper door de monnik Felix vanuit het Heilige Land als relikwie naar koning Pepijn van Aquitanië gebracht zijn die op zíjn beurt een koninklijke abdij oprichtte om het hoofd daar te kunnen vereren.
Helaas is de abdij een aantal keren verwoest, in de 100-jarige oorlog tegen Engeland en tijdens de Godsdienstenoorlog, nu is het een ruïne waarvan alleen 2 torens overeind zijn gebleven en de kerk. Bovendien is de relikwie uiteindelijk spoorloos verdwenen, maar een bijzonder verhaal blijft het zeker.
Via kleine binnenweggetjes rijden we terug naar Saintes en dan bevinden we ons echt op de Camino die aangegeven wordt door de bekende bordjes met de schelp. In Fenioux lopen we naar de kerk, ook weer zo’n Romaans juweeltje en bewonderen we de Dodenlantaarn, daterend uit de 12e eeuw.

Al met al hebben we vandaag aardig wat stapjes gezet en voelen we ons een heel klein beetje een echte pelgrim!

Woensdag 17 mei Saintes

Saintes is een ongelooflijk leuk en interessant stadje aan de oevers van de Charente. Door de ligging aan de Chemin wordt het al eeuwen lang bezocht door pelgrims. Het belangrijkste punt hier is de crypte van de Basiliek van Sint Eutropius. De legende vertelt dat deze jongeman, zoon van een emir, in de nabijheid van Christus zou hebben geleefd. Na diens dood is hij in opdracht van de apostel Petrus naar Saintes gegaan om daar het evangelie te verkondigen. Uiteindelijk is hij de 1e bisschop van Saintes geworden maar dan hij wordt op een gegeven moment aangevallen en sterft hij de marteldood.

Pas in de 19e eeuw is in de crypte van deze kerk zijn sarcofaag, die tijdens de Franse Godsdienstoorlogen goed verborgen werd, teruggevonden.
Ook hier worden we weer stil, onder de indruk van de sfeer die er hier heerst. Het is wederom een Romaans juweel en wordt beschouwd als een van de grootste en fraaiste cryptes van Frankrijk.
Verder bezoeken we uiteraard de Kathedraal en de Abbaye des Dames, wat als 1e Benedictijnse vrouwenklooster werd gebouwd.

De volgende etappe op de route is Pons, waar pelgrims al sinds de 12e eeuw ontvangen werden in het Hôpital des Pélerins, alvorens zij verder trokken naar de kerk van Sint Vivien.
Wij doen hetzelfde, en verdiepen ons in weer een (voor ons) nieuwe heilige.

We houden ons ook bezig met aardsere zaken. De hoeveelheid druivenstruiken en wijngaarden geeft aan dat er heel wat geproduceerd wordt ook al gaat het hier niet om gewone wijn maar om Cognac en Pineau. Deze laatste drank kennen we niet en, nieuwsgierig geworden door de hoeveelheid flessen Pineau in de winkels, gaan we bij een grote producent naar binnen. We krijgen een uitgebreide uitleg en natuurlijk wordt ons een ‘dégustation’ van verschillende soorten aangeboden. Het smaakt heerlijk dus met een mooie doos verlaten wij uiteindelijk de zaak.
Vanavond drinken wij een lokale ‘apéro’!