De laatste dagen

Dag 18, 19 + 20 Woensdag 22 mei, donderdag 23 mei

Stadsbezoek Vancouver

Camping: Burnaby Cariboo RVpark

De Totempalen van Stanleypark

Vanaf de camping naar het vertrekpunt in Nanaimo, Departure Bay, is maar een kwartiertje rijden en we zijn ruim op tijd om ons in de rij te voegen voor de ferry Queen of Cowichan die ons terug naar het vasteland zal brengen. Naar Horseshoe Bay net ten noorden van Vancouver om precies te zijn. Hadden we op de heenreis veel bewolking, vandaag is het weer stralend weer met een mooie blauwe lucht waartegen de besneeuwde bergtoppen zich weer extra mooi aftekenen.
De oversteek duurt ongeveer anderhalf uur en we passeren ook nu weer veel eilandjes, vaak niet groter dan een rots maar allemaal hebben ze een piepkleine vuurtoren op de punt staan. Vanaf Horsehoe Bay moeten we nog een uur rijden naar onze laatste camping van waaruit we nog de stad Vancouver gaan bezoeken. Een stad die sinds de Wereldexpo van 1986 explosief gegroeid is, daarvoor was het een rustige, slaperige provinciestad. Behalve de oude kernen zoals Gastown of Chinatown, herkent Bart er dan ook niets meer van, er staan nu honderden wolkenkrabbers. Daarbij wisten ze de Olympische Spelen van 2010 binnen te halen, de skiwedstrijden werden in Whistler gehouden. Ze hebben een ambitieus plan, in 2020 willen ze de titel binnenhalen van ‘Worlds most building city’ en dat is te zien. Overal staan hijskranen en zien we nieuwe wolkenkrabbers in aanbouw, deze stad is werkelijk booming.
Het is wel een prachtige stad om in te wonen lijkt me. Er is veel aandacht besteed aan groen, er zijn veel parken, ecologische daken, bomen op dakterrassen en veel gebouwen hebben watervallen of strakke vijvers aangelegd. Ook tref je overal moderne kunstwerken aan, voornamelijk sculpturen van uiteenlopende materialen. En dan is er natuurlijk het Stanleypark waar iedereen kan recreëren, alles is er mogelijk. Fietsen, zwemmen, speeltuinen, aan iedereen is gedacht.
We nemen de Skytrain naar het centrum, daarvoor moeten we wel eerst een kwartier lopen, heuvelopwaarts om bij het station te komen, maar de verbinding is erg goed. Elke paar minuten komt er een machinistloze (!!) trein langs, ze worden op afstand bediend.  Het is opvallend: iedereen in het openbaar vervoer staat voor ons op, we horen duidelijk bij de senioren (??) en daar heeft men respect voor. Ook al vinden wij het niet altijd nodig, het gebaar is bijzonder vriendelijk. De bevolking is heel jong hier en voor het grootste deel van Aziatische afkomst. We hebben met een aantal gesproken, ieder afkomstig uit een ander land. Filippijnen, Vietnam, Thailand, India.....
Natuurlijk eten we nog een keer in Chinatown alhoewel we het niet bijzonder prettig vinden om daar doorheen te lopen. Wat nergens in de papieren reisgidsen vermeld staat (overigens wél op Internet!) is het feit dat er zo verschrikkelijk veel dakloze zwervers op straat hangen. In groepjes bij elkaar zitten ze in portieken van zowel dwarsstraten als de hoofdstraat. Er wordt in vuilnisbakken gegraaid, we zien iemand die nog een oud pak drinken vindt en luid de laatste slokken eruit slokt. Confronterend en een smet op de verder zo perfect lijkende Canadese samenleving....
Uiteraard bezoeken we Gastown waar we op de foto gaan voor de Stoomklok die elk kwartier de Big Ben fluit, dat noemen ze de Westminster Quarters.
In Stanleypark lopen we naar de beroemde Totempalen, we hebben er al veel gezien tijdens onze reis maar deze zijn erg mooi. Overigens hebben deze palen, vaak gemaakt van cederhout, niet persé een betekenis, ze geven slechts aan bij welke clan ze behoren. Bijzonder blijft het allemaal wel. We hebben gelezen dat er nooit zo’n gewelddadige strijd is geweest tussen de Canadese Indianen en de eerste Europeanen. Ze maken ook veel meer deel uit van de hedendaagse samenleving, vooral in de kunst kom je First Nations overal tegen.
We lunchen heerlijk op Granville Island waar je overal verse vis en schaaldieren kunt eten. De grote attractie hier is trouwens de overdekte markt waar (net als in Spanje bv) allerlei delicatessen worden verkocht zoals fruit, vis en vlees, ambachtelijke chocola, macarons en taartjes. Een lust voor het oog!
Tenslotte nemen we afscheid van Vancouver door nog eenmaal langs het Waterfront te slenteren. Nogmaals kijken we naar de startende en landende watervliegtuigjes, we krijgen daar gewoon geen genoeg van.

Aan alles komt een eind, ook aan deze fantastische reis door een prachtig land. Eenmaal op de camping delen we wat we nog aan voorraad hebben uit aan een jong Nederlands gezinnetje wat net aan de reis begint. Wij zijn weer klaar voor vertrek, morgen leveren we de camper vroeg in waarna we naar het vliegveld gebracht zullen worden.

Kunstwerk ‘Digital Orca’.

Vrijdag 24 mei

Het was al voorspeld: er komt regen. Onweersbuien, temperatuurdalingen, kortom, een weersomslag. Wij hebben de afgelopen weken ongelooflijk veel geluk gehad met veel zon en blauwe luchten. ‘s Nachts regent het inderdaad hard en het is nog steeds grijs en nat als we de camper afleveren bij de ‘drop off’ van Canadream. Het waren mooie weken en aan een ieder die er over denkt om ook een keer naar dit prachtige land op vakantie te gaan zeggen we : Doen! Ga je eigen droomreis maken, net zoals wij ónze Canadream vervuld hebben!

Onze Canadream❤️