Vancouver Island, Victoria

18 mei 2019 - Victoria, Canada

Zeemeeuw blijft met ons meevliegen

Dag  12  Donderdag 16 mei  Traject Squamish naar Victoria via highway 99, 164 km + de Ferry van Tsawwassen naar Victoria, 52 km

Camping : Fort Victoria

Het heeft vannacht geregend, we mogen tot nu toe van geluk spreken want we hebben nog niet 1 keer onze paraplu’s hoeven gebruiken terwijl er al een aantal keren regen is voorspeld.
We hebben alle tijd om straks in Tsawwassen  te komen, zuid van Vancouver, waar we de ferry zullen nemen naar Victoria Island. Deze is gereserveerd om 16.00 uur, we moeten een uur van te voren aanwezig zijn. Rustig aan dus vanochtend, we stappen even uit in Squamish, een stadje wat hier bekend staat om houtzaag wedstrijden, een echte mannenaangelegenheid, vrouwen mogen hier niet aan mee doen. Het ligt aan een grote zee-inham, een fjord , en dat betekent dat we helemaal zijn afgedaald tot zeeniveau. We drinken een echte cappucino in een van de hippe koffietentjes die we overal in Canada tegenkomen, bovendien hebben ze allemaal snel internet waar we gretig gebruik van maken aangezien er op heel veel campings geen wifi aanwezig is.
De snelweg naar Tsawwassen leidt ons dwars door Vancouver, en zo zien we alvast een paar wijken die we volgende week nog gaan bezoeken. Alles rijdt heel voorspoedig en we zijn al om 13.25 bij de ferry-terminal. Het plan is eigenlijk om ergens eerst nog te gaan lunchen maar als we bij de poortjes van de ferry vragen of we misschien met de boot van 14.00 mee kunnen, horen we dat er nog plaats is en dat we nu meteen aan boord mee mogen. Dat doen we, dat scheelt toch 2 uur!
De overtocht duurt ongeveer anderhalf uur en we zitten alle tijd heerlijk boven op het dek. Een Canadees echtpaar uit Alberta raakt met ons in gesprek, ze nodigen ons uit om zondag een bezoek te brengen aan de Highland Games die komend weekend in Victoria worden gehouden en waaraan zij al jaren deelnemen. Ondertussen worden we belaagd door een brutale zeemeeuw die het echt op ons voorzien heeft, op een gegeven moment pikt hij zelfs in het hoofd van Debby (de Canadese) en de telefoon van haar echtgenoot. Iedereen die boven op het dek zit is het tafereel aan het filmen, men vindt het erg hilarisch. Wij vluchten naar de zijkant van het schip waar we meer beschutting hebben.

Als we de camper geïnstalleerd hebben op de camping, nemen we direct de bus naar het centrum. We lopen wat rond, sightseeing gaan we morgen pas doen, vanavond beperken we ons tot Chinatown (oudste van Canada) en we zoeken een restaurantje op waar we heerlijk genieten van seafood gerechten, vers uit zee en lekker klaar gemaakt. Dat hadden we even nodig na zo’n lange dag!

Dag  13 + 14 Vrijdag 17 mei, zaterdag 18 mei. Stadsbezoek Victoria

Commerce Canoe: Kunstwerk met tulpen

10 minuten lopen van de campground staat de bushalte waar bus 14 stopt die ons naar het centrum van de stad brengt. De rit duurt ongeveer 20 minuten, het is heerlijk dat we de camper kunnen laten staan de komende 2 dagen, even niet zelf rijden.
Ondanks dat Vancouver economisch van groter belang is dan Victoria, is deze laatste in 1867 hoofdstad van British-Columbia geworden. Hier staan onder andere het markante Parlementsgebouw en het Empress Hotel, beide ‘s avonds prachtig verlicht door duizenden lampjes.
Ook Victoria is door de Hudson’s Bay company als pelshandelspost gesticht, het was oorspronkelijk alleen een fort en uitgegroeid tot stadje dat later naar koningin Victoria is vernoemd.
‘Engelser dan ‘Engeland’ wordt het tegenwoordig nog genoemd, een geliefd oord voor jonge stelletjes op huwelijksreis of gepensioneerden. Andere bijnaam is ‘City of Gardens’, er zijn een aantal grote tuinen te bezoeken maar ook de ‘gewone’ tuinen van bewoners zien er zeer verzorgd en fraai uit. We horen een paar keer het grapje: ‘in Victoria there are flowerbeds, newly weds and nearly deads......’
De stad zelf is erg gezellig met leuke winkeltjes en aparte boetiekjes. Natuurlijk is hier ook het grote warenhuis Hudson’s Bay aanwezig, British Columbia heeft veel aan deze handelsonderneming te danken.
In alle reisgidsen wordt het Royal British Columbia Museum ten zeerste aanbevolen, natuurlijk kopen wij kaartjes en lopen we verwonderd door dit inderdaad geweldig goed opgezette en interessante museum rond. Er zijn verschillende afdelingen : de geschiedenis van de mens waar aandacht wordt besteed aan de hoeveelheid aan talen van de First Nations, een natuurhistorische afdeling waar we oog in oog komen te staan met een levensgrote mammoet en tenslotte de afdeling Becoming BC. Hier wordt de geschiedenis van British Columbia verteld en weer krijgen we veel te zien en te horen over de pelsjagers en Hudson’s Bay. Er is een straat nagebouwd met een hotel, winkels en er staat zelfs een ouderwetse cinema waarin we een stukje film van  Charlie Chaplin bekijken, erg leuk, we wanen ons echt een eeuw terug.

Je kunt met gemak 2 dagen in deze stad doorbrengen, het is heerlijk om op een terrasje neer te strijken waar je mooi overzicht hebt over de Inner Harbour waar de hele dag watervliegtuigen starten en landen en waar vandaan de veerboten naar de VS vertrekken.
En natuurlijk zijn er in het oudste Chinatown van Canada veel authentieke restaurants, we laten ons adviseren over de beste plek om ‘s middags Dim Sum te eten. Wat verrukkelijk, al die verse garnalen, Sint-Jacobsschelpen en andere gerechten die in een mooi bamboemandje worden opgediend. Belangrijk is ook: de Chinezen komen zelf allemaal ook hier eten en dat is altijd een goed teken.
Na 2 dagen stad zijn we voldaan, morgen trekken we verder naar het noorden, we gaan een ander stuk van Vancouver Island ontdekken!