Op weg naar Santiago de Compostella

15 mei 2023 - Rivedoux-Plage, Frankrijk

Dag 3 Zondag 14 mei

We doen er ruim 2 dagen over om op het heerlijke eiland Île de Ré te komen. Via Arras en Montbazon, net onder Tours, steken we bij la Rochelle de tolbrug over. Aan de overkant van de brug waan je je in 1 keer in een andere wereld, het eilandgevoel overvalt je meteen en er heerst een Zuid-Franse sfeer die bijdraagt aan het vakantiegevoel.
We lopen een klein stukje in het plaatsje la Flotte waar we in het haventje naar de bootjes kijken die daar zijn drooggevallen. Het is laagwater, er stroomt alleen nog maar een klein stroompje zeewater door de haven.
De terrassen aan de zonkant zitten vol met Fransen die genieten van een glas wijn en een bord oesters. Wat lekker, dat gaan wij morgen ook doen!

Dag 4 Maandag 15 mei

Vandaag staat er een rondje eiland op het programma. Gewapend met een gidsje en tips voor ‘24 uur op Île de Ré’ verkennen we het eiland. Qua grootte is het vergelijkbaar met Texel, met een lengte van 26 km en een breedte variërend van 75 m. tot 5 km. We ontdekken er wijngaarden, zoutpannen en oesterkwekerijen.
De plaatsjes zijn allemaal even charmant met smalle, kronkelige straatjes en helderwitte huisjes met gekleurde luiken. Meestal groen geschilderd in alle schakeringen en vóór de huizen staan overal bloemen te bloeien in de prachtigste kleuren.
Het dorpje Ars-en-Ré is bekend om de zwart-witte kerktoren die je al van grote afstand opmerkt. De kerktorens op het eiland hebben overigens allemaal een zelfde spits.
De vuurtoren Phare des Baleines, gebouwd rond 1850, staat op de noordelijkste punt van het eiland en is genoemd naar de walvissen die daar ooit aan land kwamen.
We raken aan de praat met een winkelierster die ons met trots vertelt dat de zeepjes die ze overal verkopen, vervaardigd worden van ezelinnenmelk. We hebben inderdaad veel ezels gezien vanochtend en ons afgevraagd waarom ze daar waren. Vooral de langharige ezels, met de ‘rastaharen’ zijn ons opgevallen. Het blijkt om een speciaal ras te gaan, uit de Poitou en is zelfs een van de oudste en puurste ezelsrassen!
Vermeldenswaardig zijn verder Saint-Martin-de-Ré met de prachtige vesting van Vauban en de charmante straatjes om de haven.
We proberen ergens lekker oesters te gaan eten, vergezeld met een glaasje lokale wijn. Het is 15.30 en op dit tijdstip blijkt dat hier dus onmogelijk. Bij de één is het veel te vroeg (want start pas om 17.00), bij de ander zijn we net te laat etc. Een kleine teleurstelling want we hadden ons er echt op verheugd.
Dan maar zelf oesters kopen en schoonmaken, op de camping zijn speciale wasbakken aanwezig om je schaal-en schelpdieren te wassen.
Zittend in de frisse oceaanwind, met de zilte lucht in onze longen, genieten we er met volle teugen van. Op een terras hadden ze echt niet beter gesmaakt!

1. Rob en Elly:
    16 mei 2023
    Weer super leuk om dit te lezen en weet heel zeker dat de mosselen minstens zo lekker waren als op het terras. Weer leuke en mooie plekken gezien. Kijk uit naar het volgende verslag. Heel veel plezier en goede reis😘😘