Denemarken Zuid- Jutland

28 april 2022 - Blåvand, Denemarken

Dag 7  Donderdag 28-4 , Wismar - Broager, Sønderborg, 260 km.

Eerste kennismaking.

Wereldreizigers die we zijn, het is voor ons de 1e keer dat we ons zo noordelijk begeven. Alles voelt daardoor best spannend, we zijn een ( voor ons) heel nieuw deel van Europa aan het ontdekken.
Net voor Lübeck passeren we weer de Innergrenze ( Duits-Duitse grens), dat is een andere deelstaat nl. Sleeswijk-Holstein en tot daar reikte de voormalige DDR-grens. We passeren ook de huidige grens met Denemarken, het is nog een ‘ouderwetse’ grenspost met een bemand hokje. Van daaraf is het nog maar een klein stukje naar onze volgende kampeerplek bij Broager, gelegen aan het Flensburger Fjord. Vanaf onze kampeerplek hebben we een schitterend uitzicht over het fjord. Ook hier is het water weer ijsblauw wat prachtig contrasteert met de helgele bloemen op de koolzaadvelden die ook hier weer rijkelijk aanwezig zijn.

Broager is een piepklein dorpje met 2 pizzatenten en een mooie supermarkt. De bezienswaardigheid hier is de mooie witte kerk ( Broager Kirke) die je al van kilometers afstand herkent door de 2 torenspitsen, de zgn. tweelingtorens. Op de gevel staan verschillende jaartallen, 1804 en 1880 maar de kerk dateert al uit de 13e eeuw.
Aan die torens zijn verschillende legendes verbonden:

Ooit liet een vrome ridder van het kasteel van Schmölwall ten noorden van Broager, op eigen kosten een kerk bouwen in het dorp. Maar voordat het voltooid was, moest hij deelnemen aan een kruistocht naar het Heilige Land. Hij vroeg zijn zwangere vrouw om de bouw voort te zetten. Als ze een zoon zou krijgen, zou ze een spitse toren moeten laten bouwen. Als ze een dochter zou krijgen, zou ze een stompe toren moeten laten bouwen. Toen de ridder op een dag terugkeerde, herkende hij van grote afstand dat twee puntige torens de kerk sierden. Zijn vrouw deed wat hem werd gezegd: ze had twee jongens tegelijk. - Deze legende wordt vandaag de dag nog steeds verteld aan de Duitse kant van de fjord, vooral als je vanuit Holnis kijkt, waar de torens gemakkelijk te zien zijn; maar het is ook te vinden in Deense sagenverzamelingen.

Een andere legende legt uit dat de kerk werd gebouwd door twee zussen die "samen groeiden" en woonden op het nabijgelegen kasteel genaamd Schmölwall. Maar een van de zussen stierf zeven jaar eerder dan de andere, daarom is een van de twee torens korter. In tegenstelling tot wat in deze legende wordt vermeld, zijn de twee torens even hoog, ook al wordt dit gedeeltelijk anders waargenomen. Deze legende, die een nadere verklaring geeft voor de vorm van de twee kerktorens, is waarschijnlijk minder bekend dan de eerste. ( zie: https://no-regime.com/ru-denl/wiki/Broager_Kirche).

We ontdekken op het prachtig aangelegde en verzorgde kerkhof rondom de kerk een aantal Duitse graven met zwarte kruizen erop. Het jaartal vermeldt 1864, we weten niet wat er toen gebeurd is maar zoeken het op de camping direct op. Het blijkt dat het om de belangrijke slag tussen de Pruisen en de Denen gaat, ( 2e Deens-Duitse Oorlog) waarbij gevochten is om het hertogdom Sleeswijk,  Zuid-Jutland maakte daar toen deel van uit.
En wij maar denken dat er in dit slaperige stuk land helemaal nooit iets gebeurt. Morgen zullen we in die geschiedenis duiken in een speciaal hieraan gewijd History Center.

Dag 8 Vrijdag 29-4 Sønderborg

Natuurlijk brengen we als eerste vandaag een bezoek aan Dybbel Banke, het gehuchtje dicht bij Broager waar de beroemde veldslag van Denemarken in 1864 heeft plaats gevonden. Het is een mooi herdenkingscentrum waar we koptelefoons meekrijgen voor een Engelse vertaling van de 2 films (reenactment) die worden vertoond. Zo krijgen we een goed beeld van wat zich hier heeft afgespeeld, een bloedige veldslag die voor de Denen uiteindelijk 40% verlies van territorium en 50% van de bevolking opleverde.
Het is maar een kleine afstand naar Sønderborg dat op het eilandje Als ligt en gewoon per brug bereikbaar is. Hier kuieren we langs het water en door het gemoedelijke stadje met de vele gekleurde huisjes. Het is een geliefde plaats voor zeilers zo te zien, het ene jacht na het andere komt binnenvaren.
We verwonderen ons over de voorliefde van de Denen voor ijsjes. Het ene ijs nog groter dan het andere wordt er verkocht en dat bij deze temperaturen, het is vandaag niet warmer dan 11 graden geweest met een gure wind.
Verderop het eiland staat een vuurtoren waar we even naar toe wandelen. Het is een prachtige plek vanwaar je foto’s kunt maken over het strand, er zitten wat aalscholvers op de rotsen. Wanneer deze wegvliegen ontdekken we in het water veel grotere dieren, we geloven het bijna niet maar daar zwemmen toch echt 2 dolfijnen, zó mooi!
We hebben het gevoel al veel langer in Denemarken te zijn en voelen ons goed thuis. Morgen gaan we verkassen naar West-Jutland, wat voor de komende week ons onderkomen zal zijn.

dag 9 Zaterdag 30 april Reisdag Broager- Blåvand, 190 km.

Het is duidelijk vakantie (geweest) voor Duitsers én Nederlanders, aan beide kanten van de snelweg zien we vakantiegangers rijden ofwel naar hun vakantiebestemming in Denemarken ofwel richting huis.
We zijn te vroeg bij het kantoor om de sleutel van onze vakantiewoning te ontvangen. Op de website staat dat het kantoor gehele dag geopend is maar we staan helaas voor een gesloten deur. Van 12.00 tot 14.00 uur pauze, staat er op de deur te lezen. Een Duitse meneer die ook voor de sleutel komt denkt ook dat hij op tijd is (13.30) want op de Duitse website staat vermeld dat het kantoor tussen 12.00 en 13.00 gesloten is. Kortom, informatie van het bureau klopt niet.
Als we eindelijk naar binnen mogen worden we direct weggestuurd met de mededeling dat we de sleutel pas om 15.00 krijgen en dat ons kampeermiddel niet op de (immens grote) parkeerplaats bij het huis mag staan. We mogen hem parkeren bij het kantoor, dat wordt ons een aantal keren niet echt vriendelijk en zeer dwingend medegedeeld.
Het weerzien met de hele familie is natuurlijk heerlijk en ‘s avonds genieten we vanaf ons grote terras van een prachtige zonsondergang .

Prachtige zonsondergang vanaf huis in Blåvand