Duitse Hanzesteden.

27 april 2022 - Zierow, Duitsland

Dag 4 Maandag 25-4
Traject Dannenberg- Zierow (Wismar) 140 km.

We komen al op tijd op de camping aan in Zierow, een prachtig gelegen modern vakantieoord aan de Oostzee (Mecklenburg) met zonnige staplaatsen. De zon schijnt en die warmte hebben we ook nodig want de temperaturen blijven nog behoorlijk onder de maat.
Het is vroeg genoeg om naar de dichtbij gelegen stad Wismar te gaan (op 8 km. afstand).
Wismar kende als Hanzestad reeds in de 13e een tijd van grote bloei en heeft de erfenis van deze tijd op unieke wijze bewaard. Om die reden is de stad in 2002 op de Werelderfgoedlijst van Unesco geplaatst, samen met Stralsund wat 150 km. verder naar het oosten ligt.
We beginnen onze stadswandeling bij de oude haven met een lokale lekkernij, een ‘Fischbrötchen’ wat verkocht wordt vanaf een bootje. Er liggen er verschillende op klanten te wachten. Om visvrouw/man te zijn moet je hier ook over zeebenen beschikken want het bootje waar wij iets kopen deint behoorlijk op en neer.
Grote kerken van rode baksteen die kenmerkend zijn voor deze Hanzesteden domineren de stad (baksteengotiek). We bezoeken de St. Joriskerk, de St. Georgen, uit 1295 waar we de hypermoderne lift naar boven kunnen nemen voor een mooi uitzicht over de stad.
De kerk zelf is helemaal leeg maar desondanks indrukwekkend door zijn grootte en hoogte. In WO 2 is de kerk zwaar beschadigd maar gelukkig na de val van het IJzeren Gordijn weer opgebouwd. Unesco financiert de huidige renovatie, lezen we hier op grote borden.
De mooiste kerk vinden wij de Heilige Geest kerk met een origineel beschilderd houten plafond. Van de buitenkant is deze momenteel niet fraai om op de foto te zetten aangezien de kerk voor een groot deel in de steigers staat, evenals de (grootste) Nicolaaskerk.
Na 3 uur door de stad lopen zijn we verzadigd, vandaag geen bakstenen monumenten meer, we gaan lekker even van de frisse zeelucht genieten!

Dag 5 Dinsdag 26-4, Rostock.

De dag begint rustig met een uitgebreid ontbijt vanwege de verjaardag van Bart. Er staat een bezoek aan onze 2e Hanzestad op het programma, we gaan naar Rostock. Via de kustweg is het ruim 60 km. maar de route is afwisselend met mooie vergezichten. Het koolzaad staat volop te bloeien en dat is een prachtig gezicht in dit licht glooiende landschap. Ook nu zien we weer een groep kraanvogels die in het groene graanveld staan te foerageren.

Rostock is echt een verrassing. In de Middeleeuwen was de stad lid van de Hanze en daardoor zeer rijk geworden. In 1419 werd er een Universiteit gesticht en Rostock is daarmee de oudste universiteitsstad van Noord-Duitsland. We zien een aantal buitenlandse studenten lekker op terrasjes zitten, het lijkt ons een leuke stad voor een uitwisseling.

Eeuwen later kwam de scheepsbouw er tot ontwikkeling en begin jaren 20e eeuw werd er een vliegtuigfabriek gevestigd. Dit is o.a een reden geweest voor de Geallieerden om Rostock in de 2e WO (1942) volledig tot puin te bombarderen.

Na de oorlog is de stad fraai weder opgebouwd en heeft het weer de uitstraling van vroeger tijden met pastelkleurige gebouwen en hun kerken in de typische baksteengotiek-stijl.

Op het Universiteitsplein voor de grote fontein staat een auto waar vreselijk veel lawaai uitkomt. Kerkklokken en luchtalarmen, we denken dat het een actie is voor Oekraïne. Tot onze verbazing blijkt het echter een protest tegen de (volgens de betogers) zinloze vernietiging van Rostock door de Geallieerden in WO2. Zulke vergeldingsacties hadden nooit plaats mogen vinden. Een andere kijk op de geschiedenis, het is maar van welke kant je het ziet……

In elk geval is het nu een levendig centrum met veel nieuwe hippe zaken. Een bijkomend verschijnsel is dat er daardoor overal vrije Wifizones zijn en daar maken we goed gebruik van want op de camping ( overigens super de luxe en modern!) doet die het niet, evenmin als de 4G. En dat in een modern land in 2022😉.

Dag 6 woensdag 27-4 Schwerin

Schwerin hebben we voor het laatst bewaard, de voormalige hoofdstad van het hertogdom Mecklenburg en wat voornamelijk bekend staat om zijn kasteel, Schloss Schwerin. Het is idyllisch gelegen aan de Schweriner See en met al dat frisse, ontluikende groen en bloesembomen is het werkelijk sprookjesachtig mooi om te zien. Het slot wordt ook wel het Neuschwanstein van het Noorden genoemd, ook wordt het wel eens met Venetië vergeleken vanwege het omringende water. Het is halverwege de 19e eeuw gebouwd voor de groothertog van Schwerin, tegenwoordig is het de zetel van het Parlement van de deelstaat Mecklenburg-Vorpommern.

De kunst in (oude) steden is altijd om de auto goed te parkeren, onze navigatie achteraan rijdend belanden we bovendien midden op een marktplein met verschillende kraampjes. Er wordt verwonderd naar ons gekeken en een aardig echtpaar maakt ons er op attent dat dit toch echt niet de bedoeling kan zijn en dat het ons veel geld gaat kosten als de politie ons zo aantreft. Ze verwijzen ons naar de parkeerplaatsen aan de buitenrand van het oude centrum.

We gaan vandaag eerst op stadstour met een busje zodat we eerst de hele stad in korte tijd kunnen bekijken. Onze chauffeur/gids is een zeer corpulente meneer die vol trots over zijn stad vertelt. Maar niet voordat hij laat horen ons reeds te kennen: ‘U bent immers die meneer met zijn auto met Nederlands kenteken die zomaar over de Markt reed’. En zijn bulderlach klinkt luid over de straat. Een andere vrouwelijke gids komt ons ook verwelkomen, ze vinden het leuk dat wij hun prachtige stad komen bezoeken. Vooral omdat het nu zo stil is, de stad is leeg, verzuchten ze beiden.

En dat klopt, wij blijken de enige geïnteresseerden te zijn in deze tour en krijgen dus een privé-rondrit!

In tegenstelling tot Rostock heeft Schwerin niet geleden onder de WO2 en is geheel bewaard gebleven, op 1 enkel pand na. Het geheel straalt rijkdom uit, vooral de kapitale villa’s die achter het Slot staan tonen dat er veel rijke inwoners zijn.

Na de tour bezoeken we zelf nog de Dom, uiteraard weer een uit baksteen opgetrokken kathedraal. Deze kerk is trouwens binnen mooi wit geverfd met horizontale lijnen op de pilaren waardoor de kerk nog hoger en lichter lijkt.

Voorlopig hebben we even genoeg historische steden gezien, komende dagen gaan we van de zee genieten in Denemarken, ons volgende reisdoel.

Het is echt een sprookjesslot